Professionele gecijferdheid, wat is dat?

Zoals in het artikel over de WISCAT-toets al benoemd, zul je op de Pabo het begrip ‘professionele gecijferdheid’ vast al een enkele keer gehoord hebben en anders zul je het nog regelmatig horen. Maar wat is dat eigenlijk, professionele gecijferdheid? Wat verstaan we hieronder?

Alle eerstejaars Pabo-studenten zullen ermee te maken krijgen aan het begin van hun studie. Een toetsing van hun basale rekenvaardigheid door middel van de WISCAT-toets. Deze maak je digitaal. Als je hiervoor geslaagd bent, betekent dit dat je het fundament van rekenvaardigheid waarop je professionele gecijferdheid tot ontwikkeling kan komen bezit.

Kenmerken van professionele gecijferdheid
De professionele gecijferdheid van de leerkracht stelt hem in staat het reken-wiskundig denken en handelen van leerlingen in al zijn veelsoortigheid goed te interpreteren en er op een passende wijze op in te spelen. De leerkracht moet zich daarbij in het denken van kinderen kunnen verplaatsen. (J. Klep & H. Paus, 2006). Leerkrachten hebben het vermogen nodig om het denken van kinderen te kunnen doorgronden, begrijpen, beoordelen en analyseren.

Professionele gecijferdheid kun je dus heel simpel in één zin samenvatten: “Een leerkracht die het denken van kinderen kan doorgronden, beoordelen en op waarde schatten, beschikt over een rijk reken-wiskundig gedachtegoed dat hij flexibel en reflectief kan inzetten.” (J. Klep & H. Paus, 2006)

Professionele gecijferdheid bestaat uit twee dingen:

Professionele gecijferdheid: Didactiek & Rekenvaardigheid

Professionele gecijferdheid: Didactiek & Rekenvaardigheid

Kun je professionele gecijferdheid verder ontwikkelen?
Ja, dat kan. Dit kun je bijvoorbeeld doen door te oefenen op deelaspecten (flexibel rekenen bijvoorbeeld), maar ook door te oefenen op het ‘einddoel’ (leerlingenwerk analyseren bijvoorbeeld). Daarnaast kun je op je stageschool of opleiding veel kennis opdoen met betrekking tot professionele gecijferdheid.

Relatie met rekenen en wiskunde
Ondanks wat velen denken is gecijferdheid niet hetzelfde als het hebben van een set basisvaardigheden voor bewerkingen met getallen. Dat heet namelijk gewoon rekenen. Gecijferdheid is niet hetzelfde als het hebben een systematisch kennisbestand met betrekking tot symbolen, patronen, relaties en structuren, want dat heet wiskunde.

Fokke & Sukke: mogen op de Pabo blijven

Fokke & Sukke: mogen op de Pabo blijven

Mocht je willen werken aan je professionele gecijferdheid dan kunnen onderstaande boeken je wellicht helpen:
– Kool, M. (2009) Professionele wiskundekennis van de basisschoolleraar. Uitgeverij: Expertisecentrum Lerarenopleiding Wiskunde en Rekenen (Freudenthal Instituut);
– Goffree, F. & Oonk, W. Reken Vaardig. Uitgeverij: Noordhoff Uitgevers B.V., Groningen;
– Moor, E. de (2008) Basisvaardigheden rekenen voor de PABO. Uitgeverij: Wolters-Noordhoff, Groningen.

Was dit artikel nuttig? ‘Like’ het!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s