Energizers bovenbouw: Rekenen / Wiskunde

Energizers, de perfecte uitkomst wanneer de kinderen even iets anders moeten doen om van hun werk af te zijn. Dat kan van alles zijn: door de klas heen huppelen, een rondje om de school rennen, maar ook; een moeilijke rekensom oplossen of een rekenspelletje doen! Hieronder 3 leuke energizers rondom rekenen/wiskunde.

Sommen-estafette:
Je deelt de klas in twee groepen. Alle leerlingen staan naast hun stoel. Alle kinderen uit de groep krijgen een nummer. Eerst speelt nummer één van de ene groep tegen de nummer één van de andere groep. Je zegt een som en de speler die de uitkomst het eerst en goed zegt blijft staan, de ander gaat zitten. Als de snelste speler het antwoord fout heeft moet hij gaan zitten en mag de ander alsnog antwoorden. Als deze ook een fout antwoord geeft, dan moet deze speler óók gaan zitten. Daarna gaan de nummers twee van beide groepen tegen elkaar nu. Zo ga je door tot bij één van de groepen iedereen op zijn stoel zit. Dat is het einde van het spel. De andere groep heeft dan gewonnen. Bij een volgende keer spelen, worden de groepen anders verdeeld.
Werkvorm: Actief

Hoofdbrekers-quiz:
In dit hoofdrekenspel kun je een aantal actuele, moeilijkere en makkelijkere rekenproblemen van alle domeinen aan bod laten komen. Te denken valt aan vragen van het type: 7×8=… Juli heeft.. dagen, 1,25 m is … cm, 4 uur = … seconden, 224-25 = …, wat is de oppervlakte van het bord als de korte zijde 1 meter is en de lange kant 4 meter, 0,5 + ½ =, enz. Bedenk een aantal opgaven passend bij de lesstof van de groep en laat de leerlingen de antwoorden opschrijven. Ze kijken het briefje van de buurman/vrouw na.
Werkvorm: concentratie/rustig

Hoge ogen:
Er worden verschillende groepjes gevormd. Het meest gewenst zijn groepjes van 3-4 leerlingen. Iedere speler tekent 3 hokjes naast elkaar. Per groepje is er één dobbelsteen beschikbaar. Om de beurt mogen de spelers uit het groepje de dobbelsteen gooien. Het cijfer dat gegooid wordt moet door de speler en medespeler steeds in één van de drie hokjes worden geplaatst. In welk hokje mag ieder voor zich bepalen. Het is de bedoeling dat na drie worpen een zo’n hoog mogelijk getal afgelezen kan worden als je de cijfers samenvoegt en opleest als één getal. 
Werkvorm: actief

Je kunt de spelletjes uiteraard zolang spelen als je wilt, maar de meeste zijn bedoeld voor zo’n 10 minuten. Binnenkort volgt er meer!

Was dit artikel nuttig? ‘Like’ het!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s