Recensie: John Flanagan – De Grijze Jager, deel 1: De Ruïnes van Gorlan

Omdat de kids in de klas allemaal zo enthousiast aan het lezen waren in de serie van de Grijze Jager, geschreven door John Flanagan, dacht ik die ook maar eens te gaan lezen. Ik wilde wel eens weten waar die verhalen nu over gingen, gezien erover gepraat werd als ware het de nieuwe Harry Potter was. Bij deze een review over deel 1 van de Grijze Jager serie: De Ruïnes van Gorlan!

Het verhaal van de ruïnes van Gorlan gaat over een weeskind genaamd Will. Will heeft geen achternaam. Waarom? Dat lees je in een later boek uit de serie. Will is klein voor zijn leeftijd, maar dat maakt hij geheel goed doordat hij vlug van begrip, snel en behendig is. Zijn hele leven heeft hij ervan gedroomd om ridder te worden, net zoals zijn vader, die hij helaas nooit gekend heeft. Maar Will wordt afgewezen voor de Krijgsschool van kasteel Redmont, het leen waar hij in het weeshuis opgegroeid is. Zijn afwijzing maakt dat Will enorm teleurgesteld is. In plaats van een plek te krijgen op de Krijgsschool, wordt hij toegewezen aan Halt, de mysterieuze jager van wie het grootste talent lijkt te zijn zich zo onopvallend mogelijk door het rijk te verplaatsen. Met enige weerzin leert Will om de geheime wapens, een pijl en boog, een onopvallende camouflagecape en een eigenwijze kleine pony, van een jager te hanteren. Ook al verlangt Will nog steeds hevig naar een zwaard in zijn hand en een stoer strijdpaard onder zijn kont, wanneer hij samen met Halt op een geheime missie gaat om de moord op de koning te voorkomen, ontdekt hij dat de wapens van een Grijze Jager écht zo slecht nog niet zijn..

Ik heb dit boek met veel plezier gelezen. Het was naar mijn idee erg vernieuwend. Een keer wat anders dan tovenarij en vampieren.. Echt iets voor jongens én meisjes. Een hoofdpersoon waar veel kinderen zich mee kunnen identificeren. En daarmee is het natuurlijk een hartstikke leuk kinderboek, maar als volwassene heb ik het boek ook als erg prettig ervaren. Er gebeurt télkens weer iets wat je in feite verplicht om verder te lezen. Het verhaal trekt je mee. En dat heeft er ook voor gezorgd dat ik het volgende deel De Brandende Brug ben gaan lezen. Dit boek is dus een echte aanrader, zowel om zelf te lezen, voor te lezen of de kinderen te laten lezen.

De Grijze Jager 1 - De Ruïnes van Gorlan

John Flanagan – De Grijze Jager, deel 1: De Ruïnes van Gorlan

Dit boek kun je alleen nog tweedehands kopen via bol.com.