Invallen, hoe gaat dat in z’n werk?

Goed, ik ben zelf dus nog maar kort geleden afgestudeerd en dus is het vrij logisch om je dan in te schrijven in de invalpool. Dat inschrijven, dat is zo gebeurd! Je zoekt een aantal stichtingen op of een algemene invalpool en je schrijft je in. Maar dan..

Allereerst is het natuurlijk even afwachten tot de tijd van het invallen aanbreekt. In het begin van het schooljaar zijn de meeste leerkrachten nog heerlijk fris en fruitig en gaan zij er voor de volle 100 % voor. Misschien zelfs wel meer, en dat is misschien ook wel de misstap.. Na een paar weken beginnen er leerkrachten uit te vallen door ziekte e.d. Of juist door leukere redenen zoals een zwangerschap o.i.d. En dat is je kans! Je wordt gebeld, ’s ochtends vroeg.. Of je kunt komen invallen op die en die school in die en die klas.. Volmondig zeg je waarschijnlijk ‘ja’, want hey, dit is jóúw eerste echte inval-moment!
Jip_en_Janneke2[1]
Je hoort rustig de schoolnaam en de klas aan en dan ga je op weg. Eenmaal aangekomen op de school sta je daar dan.. Wat nu? Het is wel een beetje eng natuurlijk.. Die allereerste keer wellicht dat je hélemaal alleen voor de klas staat. I know I felt that way! Goed, daar moeten we maar even overheen dan.. Hup, die school naar binnen. Introduceer jezelf als de invaller voor die en die groep en dat je gebeld bent. Noem je contactpersoon en je zult rustig naar de betreffende klas geleidt worden.. Nog even een momentje om je ondertussen mentaal voor te bereiden dus.. En daar zitten ze dan.. die kleine (of juist grote) schatjes! Klaar voor hun invaljuf of meester!

De contactpersoon introduceert je en verlaat de klas. Ik ben bij de eerste keer invallen begonnen met mezelf voor te stellen in het kort en heb vervolgens een rondje in de kring gedaan door de kinderen ieder hun naam en hobby te laten vertellen. Zo weet je toch al iets van het kind en kun je daar wellicht iets mee doen. Nog een reden waarom het altijd handig is om van tevoren zo’n kring met namen te doen: ze proberen je uit. Het zijn kinderen, en dat horen ze te doen. Doen ze het niet, dan mag je jezelf serieus afvragen hoe dat komt. Nou, bij mij was het zo dat de kinderen van die hele mooie naambordjes hadden. Perfect! Of toch niet? Want jawel, die werden al heel snel verwisseld! En dat heb je wellicht de eerste keer niet zo door, maar daar kom je gauw genoeg achter. Zoek even een plattegrond op en laat de kinderen een tijdje in de waan dat je het niet ontdekt hebt.. Zo’n 10 minuten later maak je een grapje met een kind met de verkeerde naam om vervolgens aan te geven dat het nu leuk is geweest en de kaartjes weer naar de rechtmatige eigenaar moeten. Daarmee heb je als het goed is het eerste grapje wel overleefd.

Wellicht volgen er zo nog meer grappen en grollen, hoewel ik dat nog niet meegemaakt heb. Vervolgens kun je de dag beginnen, even wat afspraken helder maken met de kinderen en aan de slag met het programma. Kinderen zullen snel hun taken weer oppakken en werken zoals hoort. Uiteraard zullen ze nog wat dingetjes uitproberen, maar dat moet kunnen. Het is tenslotte toch een beetje anders dan normaal.

In de pauze is het aan te raden gezellig even bij je collega’s te gaan zitten en een praatje te maken. Leer de school en de mensen kennen, en onthoud dit zodat je er later een evaluatie van kunt maken. Dat is altijd handig, want mocht je dan op een later moment ergens gaan solliciteren of nogmaals moeten invallen, dan weet je of dat het daar leuk was en het je aansprak of niet. I mean, there’s no sense in getting a job somewhere you don’t even like it, right?  

Wanneer de dag ten einde loopt is het altijd fijn om even te evalueren in de kring met de kinderen. Hoe hebben de kinderen het ervaren? En hoe heb jij het ervaren? Het is voor zowel kinderen als leerkracht fijn om te weten waar je aan toe bent. Sommige kinderen zullen met standaard opmerkingen komen zoals “Saai, zoals altijd”, maar er zullen ook kinderen zijn met leuke en nuttige opmerkingen. Oftewel een evaluatie om van te leren. Want als leerkracht ben je natuurlijk nooit uitgeleerd.

Eenmaal alle kinderen uitgezwaaid/een fijn weekend gewenst/fijne middag gewenst/etc. kun je de klas weer een beetje op orde maken en je dingetjes in orde maken, nakijkwerk doen etc. Heb je ook dat klaar, dan kun je naar je contactpersoon terug om daar de nodige formulieren in te vullen (zij helpen je daar wel in!) en dat is het dan alweer. Op naar huis en nagenieten van een (hopelijk) leuke dag invallen!

Wil je ook graag een naslagwerkje maken van al je invaljobs? Dat kan heel makkelijk. Ik gebruik daar een zelfgemaakt schema voor.
invalrooster
Hieronder kun je een voorbeeld downloaden:
voorbeeld evaluatie invalschema

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s