Thema ‘Ontwikkelingslanden’: Recepten uit ontwikkelingslanden

Gedurende het thema ‘Ontwikkelingslanden’ heb ik met mijn stageklas destijds ook gekeken naar recepten uit landen die wij als ontwikkelingsland zien. Door middel van de in dit geval bakrecepten zijn de kinderen aan de gang gegaan met inhouds- en gewichtsmaten. Hieronder vind je terug hoe deze les in elkaar zat.

Betekenis: De kinderen hebben de verkenningsfase van het thema ontwikkelingslanden gehad. Nu volgt de oriëntatie. In deze oriëntatie gaan wij ons op het gebied van rekenen (Parwo) bezighouden met bakrecepten uit de ontwikkelingslanden. We leggen hierbij de nadruk op inhouds- en gewichtsmaten.

Bedoeling: De kinderen leren tijdens deze les in het kader van het thema welke bakrecepten veel gemaakt worden in ontwikkelingslanden. Maar daarnaast krijgen ze ook een stukje Parwo mee. Om de recepten te kunnen maken, moeten ze namelijk zelf uit gaan rekenen hoeveel zij overal van nodig hebben. Ze krijgen een recept met daarop de ingrediënten voor een aantal koekjes/muffins (het aantal kinderen in de klas inclusief leerkracht bijvoorbeeld). Ze gaan vervolgens uitrekenen hoeveel er in totaal van alles nodig is. Daarnaast zullen er tijdens deze activiteit hoogstwaarschijnlijk ook weer nieuwe onderzoeksvragen ontstaan en deze kunnen de kinderen opschrijven zodat ze in de volgende fase beantwoord kunnen worden.

Aandachtspunten: Bij deze les is het van groot belang om structuur te bieden en orde te scheppen gezien het een chaotische les kan zijn.

Start van de les:
1. Start de activiteit met het introduceren van de recepten en de ingrediënten. Vertel niet meteen over alles wat het is, maar laat de kinderen vertellen wat zij al kennen. Geef daarna kort aan dat ze recepten gaan maken die uit ontwikkelingslanden komen of laat de kinderen de link leggen.

2. Deel de recepten uit. Je kunt de groep, naarmate de grootte, in 3 groepen verdelen. Zo kun je drie verschillende recepten maken, maar dit maakt het geheel wat chaotisch. Je kunt er daarom ook voor kiezen om slechts één recept te maken, en deze uit te voeren in 3 groepen. Zo kun je wanneer dat nodig is toch samen even ergens naar kijken.

3. Let op!: Belangrijk is nu dat je een groepsleider aanwijst. Deze leerling heeft de eindverantwoordelijkheid. Deze leerling verdeeld de rollen zodanig dat ieder kind in de groep iets te doen heeft en zorgt ervoor dat alles netjes verloopt. Ook zorgt hij ervoor dat de verdeling voor het schoonmaken van de benodigdheden goed gebeurd. De groepsleider is daarnaast ook verantwoordelijk voor het eindresultaat. Het is dus van belang deze rol niet zomaar bij een leerling te leggen. Denk hier weloverwogen over na.

4. Verdeel de ingrediënten. Begin gewoon bij een ingrediënt en vraag de kinderen wie dit nodig heeft. Hebben de kinderen het nodig, dan steken zij een hand omhoog. Ze mogen het dan om de beurt komen halen. Later zullen zij het gaan afwegen en het restant terug komen brengen. Zorg er dus voor dat je voldoende hebt van alles!

Duur: Ongeveer 15 minuten

Voortgang van de les:
5. De kinderen hebben nu te horen gekregen wat de bedoeling is en er is in elke groep een leider aangewezen die ervoor zal zorgen dat elke leerling wat te doen heeft en er goed samengewerkt wordt. De kinderen gaan nu samen hun recept uitrekenen. Ze hebben namelijk het standaard recept gekregen. Echter is dit maar voor een X aantal personen, en hebben zij veel meer nodig. Het is daarom aan hun om het werkblad in te vullen met daarbij de goede aantallen erin.

6. Zijn de kinderen klaar met invullen? Dan komt de groepsleider het bij de leerkracht controleren. Is het goed? Dan mogen ze aan de slag met het recept. Zijn er nog wat foutjes? Wijs de groepsleider daarop en laat het opnieuw berekenen. Hebben zij het een volgende keer nog steeds fout, geef dan het goede aantal aan zodat ook zij verder kunnen.

7. De groepsleider gaat nu de rollen verdelen. Vervolgens gaan de kinderen in de groep aan de slag met het uitvoeren van de recepten. De leerkracht loopt rond en houdt een oogje in het zeil. Waar nodig grijp je in, maar doe dit alleen wanneer de groepsleider het niet zelf aankan.

Duur: ongeveer 45 minuten tot een uur

Einde van de les:
8. Wanneer de tijd bijna voorbij is, geef dan aan dat er opgeruimd moet worden. Hier is echt een geruime tijd voor nodig. Geef duidelijke aanwijzingen aan de groepsleiders, en benadruk dat zij duidelijke aanwijzingen moeten geven aan hun groepsleden. Houdt ook hierbij een oogje in het zeil!

9. Iedereen heeft een taak en begint met opruimen. De gemaakte koekjes en muffins worden aangeleverd bij de leerkracht. De kinderen gaan de gemaakte recepten dus niet zelf bakken, dat doet de leerkracht. Eventueel na schooltijd dus. Dit in verband met de lange tijd die ervoor nodig is en het feit dat het lastig is met een hele klas te gaan bakken.

Duur: ongeveer 15 minuten

Evaluatie van de les:
10. Als laatste kun je, bijvoorbeeld de volgende dag, tijdens het nuttigen van de zelfgemaakte koekjes en muffins de les evalueren. Hoe ging het? Wat vonden de leerlingen ervan? Wat hebben zij er nu allemaal van geleerd?

Duur: ongeveer 15 minuten

Wanneer de kinderen nog niet zo goed weten wat een el en een tl etc. is, dan is het verstandig om de kinderen dit te leren aan de hand van speciaal daarvoor gemaakte lepeltjes (te koop bij bijv. de Xenos).

Maatlepeltjes

Maatlepeltjes

Je kunt uiteraard zelf op zoek gaan naar recepten die je leuk vindt, echter hieronder vindt je drie recepten met daarbij een bijpassend werkblad.
Recept 1: Bananenbrood uit Kameroen
Werkblad bananenbrood uit Kameroen
bananenbrood-150x150
Recept 2: Rozijnbollen uit Afrika
Werkblad rozijnbollen uit Afrika
Het-eindresultaat...-224x300
Recept 3: Kokoskoekjes uit Afrika
Werkblad kokoskoekjes uit Afrika
recipe_10_380_normal

Was dit artikel nuttig? ‘Like’ het!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s