Werken met thema’s en onderzoeksvragen

Gedurende mijn stage in groep 7/8 heb ik ervaring opgedaan met het werken in thema’s. Zo kwam ook het thema ontwikkelingslanden langs. Een lastig maar zeer interessant thema, kun je wel zeggen. Dus, wat kun je er eigenlijk mee?

Allereerst werd er met de kinderen georiënteerd op het thema. Wat is het? Waar denk je aan bij dit thema? Wat wil je ervan weten en wat weet je er al van? Dit kun je op verschillende manieren doen. Bijvoorbeeld door de kinderen een woordweb te laten maken of er over te praten in een kringgesprek. Maar er is natuurlijk nog veel meer..

Vervolgens zijn de kinderen meer informatie gaan zoeken en werd hun ook vanuit de leerkracht steeds meer informatie aangeboden. Het was daarmee aan de kinderen om te filteren wat voor hen interessant was. Zo maken kinderen ieder zelf vragen om de dingen beantwoord te krijgen waar zij zich in interesseren. En dat kan van alles zijn. Gericht op onderwijs? Of toch liever op het huishouden? Maar de natuur en ontwikkelingshulp kan ook. Na een tijdlang (zo’n 2 weken) in deze onderzoek voorbereidende fase gezeten te hebben, zijn de onderzoeksvragen onderverdeeld in categorieën. Vanuit deze categorieën gaan de kinderen vervolgens naar de onderzoeksfase.

In de onderzoeksfase gaan zij de vragen uit de persoonlijk gekozen categorie beantwoorden door middel van het doen van een onderzoek. Hoe kunnen ze tot een antwoord komen? Ze zoeken op internet, in boeken, in kranten, zien dingen op tv, enzovoorts. Alles kan, alles mag. Zo’n anderhalf tot twee weken lang wordt er onderzoek gedaan.

Maar, wat doen zij nu met de gegevens uit het onderzoek? Het thema loopt op z’n eind, en uiteraard moeten de kinderen aan kunnen tonen wat zij nu zoal geleerd hebben. Maar hoe doen ze dat? En hoe presenteer je dat? De kinderen krijgen vanuit de leerkracht een opdracht om hun onderzoeksresultaten te presenteren. Dit kan in verschillende vormen. Zo kan het zijn dat er een productenmarkt ontstaat, zodat er bij de onderzochte gegevens een aantal kraampjes staan waarbij kinderen vertellen over hun onderzoek (dit werkt het beste wanneer er in groepjes gewerkt is echter), maar er kunnen ook gedichten geschreven worden met daarbij een collage, of er kan een powerpoint gemaakt worden, een kalender, een verhaal, een toneelstuk of een lied. Zo als ik al zei; alles kan en alles mag. De leerkracht kiest echter wat het in het betreffende thema wordt, zodat de diversiteit in deze nog enigszins in de perken blijft, gezien je niet altijd de mogelijkheden hebt tot wat er nodig is. Uiteraard kun je de kinderen deze diversiteit wel bieden, als je er maar genoeg materiaal en ruimte voor hebt.

In dit geval is het thema ‘Ontwikkelingslanden’ als voorbeeld genomen, maar natuurlijk geldt deze indeling voor elk thema. Uitzonderingen hierop zijn de Sinterklaas en Kerst thema’s. Deze bevatten ieder maar vier weken in plaats van vijf weken. Meer weten over het thema ‘Ontwikkelingslanden’ en de mogelijkheden voor lesactiviteiten? Stay tuned, ze zijn onderweg!

Bron foto: Edukans

Bron foto: Edukans

Was dit artikel nuttig? ‘Like’ het!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s