Waarom een weblog beginnen als juf?

Er zijn heel veel leerkrachten uit het basisonderwijs die een weblog of website beginnen. Maar waarom? Om eerlijk te zijn heb ik geen idee en kan ik daar dus niet echt een antwoord op geven. Waar ik wel een antwoord op kan geven is waarom ík een weblog als juf ben begonnen..

Eind juni 2013 ben ik afgestudeerd aan de Pabo in ‘s-Hertogenbosch. Ik ben meteen begonnen met sollicitaties doen. Sterker nog, voordat ik mijn diploma gehaald had, was ik al aan het solliciteren. Maar helaas, dat werkte niet zo goed. Want ja, je hebt dat diploma nog niet en dan is het wel een risico als een school je aanneemt. Want haal je dat diploma ook wel echt? Ik snap het dan ook goed dat ik toen geen positieve uitkomsten kreeg. Na mijn slagen ben ik daarom meteen weer begonnen, want nu had ik tenslotte dat papiertje op zak! Echter blijkt ook dat nog heel hard tegen te vallen.. Banen liggen niet voor het oprapen in Brabant. Er zijn genoeg vacatures te vinden, maar allemaal op meer dan een uur rijden van waar ik woon. Dat zou geen probleem zijn, mits je dus in die omgeving zou kunnen gaan wonen. Maar wanneer je beginnend leerkracht bent, zul je dus eerst wat moeten verdienen wil je dat kunnen doen. Dat was dus een beetje het probleem.. Zonder baan, geen geld om te verhuizen, en zonder verhuizing, geen baan. Althans, niet in de buurt..

Dus, wat doe je dan? Precies, inschrijven in de invalpool! Ondertussen, na meer dan 40 sollicitaties ben ik voorlopig even gestopt met open sollicitaties doen, en heb ik mij ingeschreven bij verschillende invalpools. Ook daar is het zo in het begin van het schooljaar natuurlijk nog rustig en er is dus nog niet voor iedereen werk. Ook ik ben dus nog niet aan het werk, naast de bijbaan die ik nog heb.. Er zit dus niet veel anders op dan de Onderwijsvacaturebank in de gaten te houden en wanneer er ook maar iets in de buurt op staat, meteen te reageren! Echter valt dat ook nog een beetje tegen, gezien ook dat vaak voor invalkrachten is. Dus bedacht ik wat anders..

Gedurende mijn stage heb ik regelmatig zelf materiaal gemaakt. Dit heb ik destijds gedeeld met collega’s, die hier erg tevreden over waren. Om het nu dan niet meer te gebruiken, zou zonde zijn. En daarom besloot ik een weblog te starten. Een weblog als juf. Oftewel, hopelijk een inspiratiebron te kunnen zijn voor andere en toekomstige leerkrachten in het basisonderwijs. Naast dat materiaal zal ik lesideeën, onderwijsvormen, klassenmanagement ideeën, tips & tricks en meer posten. Alles wat je kunt gebruiken in de klas. Uiteraard ben ik nog maar net afgestudeerd en kan ik dus nog veel leren. Maar om mijn creativiteit toch zijn eigen weg te laten gaan, begint mijn juf-zijn hier, op het world wide web! Ik hoop dat jullie veel plezier beleven aan mijn weblog, en wie weet heb je er wel iets aan en kun je het gebruiken in de klas. Reacties en tips zijn natuurlijk altijd welkom. Zoals men op de Pabo leert; zelf feedback geven is ook zelf feedback krijgen. En natuurlijk: We zijn niet op zoek naar de gaten, maar naar de kaas! Dus ik zou zeggen, haal eruit wat erin zit en gebruik wat je gebruiken kunt.

Bron: Pinterest

Bron: Pinterest

Geef een reactie

