Mijn ervaring met: Ontwikkelingsgericht Onderwijs

Gedurende mijn opleiding aan de Pabo heb ik veel verschillende soorten onderwijs leren kennen. Jenaplan, Freinet, Montessori, Ervaringsgericht Onderwijs, Ontwikkelingsgericht Onderwijs, en nog een aantal meer. Tot aan mijn afstudeerfase had ik alleen maar stage gelopen op basisscholen waar het reguliere onderwijs gehanteerd werd. Totdat ik voor mijn meestertraject op basisschool ’t Schrijverke, in ’s-Hertogenbosch, kwam. Op deze school werd er gehandeld naar de principes van het Jenaplan onderwijs en had het Ontwikkelingsgericht Onderwijs daarnaast ook nog een vinger in de pap.

Zoals ik op de Pabo geleerd had, zou het Ontwikkelingsgericht Onderwijs met name in de onderbouw naar voren komen. Maar op deze school was dat anders. Ik heb hier stage gelopen in de groepen 5/6 en 7/8. Middenbouw en bovenbouw dus, en jawel, in beide groepen kwam het Ontwikkelingsgericht Onderwijs duidelijk naar voren. Dit alles natuurlijk in combinatie met de principes van het Jenaplan onderwijs. Hoe? Dat lees je hier!

???????????????????????????????

Elke dag begon met de kring. Daarna volgde eigenlijk het zogenaamde ‘reguliere’ onderwijs. Rekenen, taal of spelling, topografie of lezen en de weektaak. Maar ’s middags veranderde dat. De school hanteert een continu rooster, dus de middag duurde van kwart voor 1 tot 2 uur. Anderhalf uur dus. In die tijd werden met name de themalessen en creatieve lessen gepland. Elk thema duurde zo’n 5 weken. Soms wat langer, soms wat korter. Elk thema bevatte een bepaalde opbouw. Wanneer je vijf weken thema had, begon je de eerste 2 weken met de oriëntatie op het onderwerp. Kinderen krijgen zoveel mogelijk informatie en mogen zoveel mogelijk vragen opstellen. Deze werden allen in de klas op een groot prikbord, centraal in de klas, opgehangen. Na twee weken lang oriënteren wordt er overgegaan tot het categoriseren van de onderzoeksvragen die de kinderen opgesteld hebben en het onderzoeken van een aantal vragen. Dit duurt wederom zo’n twee weken. De laatste week wordt gebruikt om het thema af te ronden. Dit wordt gedaan aan de hand van een eindopdracht. Dit kan zowel een toneelstuk als een gedicht, verhaal of tekening zijn. De mogelijkheden zijn dus eindeloos. Dit zorgt er ook voor dat kinderen de vrijheid hebben om iets te maken wat bij hun interesses past, waardoor het ook meteen een stuk betekenisvoller wordt.

De dagindeling die ik aanhield in groep 7/8 was als volgt:
8.30 uur – 8.50 uur: Kring (Boekenkring, actualiteitenkring, presentatiekring of vakantiekring)
8.50 uur – 9.40 uur: Rekenen
9.40 uur – 10.15 uur: Taal of spelling
10.15 uur – 10.30 uur: Eten & drinken
10.30 uur – 10.45 uur: Buitenspeeltijd
10.45 uur – 11.30 uur: Topografie of lezen
11.30 uur – 12.15 uur: Weektaak
12.15 uur – 12.30 uur: Lunch
12.30 uur – 12.45 uur: Buitenspeeltijd
12.45 uur – 13.15 uur: Crea-tijd
13.15 uur – 14.00 uur: Thema

Het is dus een behoorlijk compacte en gezette planning. Echter is het zo dat wanneer een leerling met iets aankomt wat enorm goed in het thema past, dan wordt daar tijd voor uitgetrokken, ongeacht of het in de planning past. Er wordt op dat moment meer waarde gehecht aan de inbreng van de kinderen, dan aan het af kunnen krijgen van de planning voor die dag. Zo blijven kinderen enthousiast, voelen ze zich gehoord en begrepen.

Deze dagindeling beviel mij over het algemeen wel goed. Er was voldoende tijd voor de reguliere vakken, maar ook genoeg voor de thema en creatieve activiteiten. Daarnaast waren de kinderen er enthousiast over en hebben ze iets om naar uit te kijken die middag. Uiteraard zijn er nog aanpassingen per dag in dit rooster. Zo hebben de kinderen nog gym, Engels en Nieuwsbegrip. Elk van deze vakken heeft zo zijn eigen dag.

Dit is wel zo’n beetje mijn ervaring met het Ontwikkelingsgericht Onderwijs. Iets wat mij bijzonder geïnteresseerd heeft en wat ik graag nog eens mee zou maken. De sfeer is namelijk erg open en uitnodigend, zowel voor leerlingen als leerkracht.

Maar wat houdt het Ontwikkelingsgericht Onderwijs nu precies in?
Bij Ontwikkelingsgericht Onderwijs staat de brede persoonsontwikkeling van leerlingen centraal. Binnen deze doelstelling wordt er dus gezocht naar die leerprocessen bij leerlingen die bevorderlijk zijn voor hun ontwikkeling. De zone van naaste ontwikkeling, van Vygotski, speelt daar een belangrijke rol in. Ontwikkelingsgericht onderwijs is te beschouwen als een soort derde weg tussen twee stromingen die in het onderwijs te vinden zijn. Deze verbindt de leerlinggerichte pedagogiek met een ontwikkelingsstimulerende methodiek-didactiek.

Meer weten over Ontwikkelingsgericht Onderwijs? 
Voor meer informatie over het Ontwikkelingsgericht Onderwijs kun je dit bericht bekijken: Ontwikkelingsgericht Onderwijs.

Met dank aan:
www.onderwijsmaakjesamen.nl
www.ogo-academie.nl

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s